Menu Close

اختلالات یادگیری چیست؟

اختلالات یادگیری

در پنجمین و آخرین ویراست راهنمای تشخیصی اختلالات روانی، شاهد تغییر بزرگی در زمینه تشخیص اختلالات یادگیری بودیم.

در ویراست چهارم این راهنما، اختلالات یادگیری با طبقه بندی‏ های جداگانه به نام اختلال خواندن، اختلال نوشتن، اختلال ریاضی، اختلال زبان، اختلال فونولوژیک و لکنت زبان آمده است. اما در ویراست پنجم همه این اختلالات تحت یک مجموعه به نام اختلالات یادگیری خاص و با نشانگرهای ویژه شناسانده شده‌اند.

در پنجمین راهنمای تشخیصی – آماری اختلالات روانی(۵       (DSM-

اختلالات زبان:

اختلالات زبان و گفتار در سه دسته جداگانه آمده است. مشکلات مداوم در فراگیری یا کاربرد زبان به شکل‌های گوناگون (۱٫کلامی، ۲٫نوشتاری، ۳٫نمادین) که ریشه در اختلال در درک‌ مطلب همراه با کاستی‌هایی در خزانه واژگانی، محدودیت جمله‌سازی (توانایی به‌ کارگیری و کنار هم چیدن واژه‌ها برای ساختن یک جمله بر پایه‌ی دستور زبان و ریخت‌شناسی) و نارسایی در سخن ‌گفتن در حدی که فهم گفتار را دشوار و انتقال پیام‌ها را مختل می‌سازد، شناخته شده‌است.

ویژگی‌های نارساخوانی:

بی‌دقتی در خواندن واژه، در سیالی میزان خواندن و در درک خواندن (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۱۳).

ویژگی‌های نارسا نویسی:

ضعف دقت در هجی‌کردن واژه، درستی دستور زبان و نشانه‌گذاری جمله‌ها، خوانا و نظام‌مند بودن نوشته (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۱۳).

اختلال در ریاضیات با این ویژگی‌ها آمده ‌است:

ضعف در درک مفهوم عدد، به‌ یادسپاری مفاهیم ریاضی، روانی و درستی محاسبه و درستی استدلال ریاضی (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۱۳).

ویژگی‌های نارسایی ادراکی- حرکتی که با عنوان اختلال هماهنگی رشدی آمده ‌است، عبارتند از: ضعف در یادگیری و انجام مهارت‌های حرکتی هماهنگ بسیار پایین‌تر از حد انتظار بر پایه‌ی سن تقویمی فرد با وجود فرصت‌هایی برای فراگیری و به‌کارگیری آن‏ها. این مشکلات به صورت خام‌دستی، ناموزونی و یا کندی و بی‌دقتی در انجام مهارت‌های حرکتی (مانند: گرفتن چیزها، کاربرد قیچی، قاشق، کارد، چنگال؛ دست‌خط، دوچرخه ‌سواری، ورزش‌ و بازی‌ها) نمود می‌یابد. ضعف در مهارت‌های حرکتی یادشده به شکلی مستمر و بارز با فعالیت‌های روزمره متناسب با سن فرد تداخل دارد (مانند مراقبت از خود و حفظ سلامتی) و بر کارکردهای تحصیلی، شغلی و آمادگی برای آن، تفریح و سرگرمی تأثیر می‌گذارد (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۱۳).

این تغییر طبقه‌بندی‌ها و نشان‏گرها در ویراست پنجم، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی رد پای نظریه‌های جدید تفاوت محور و چندگونگی عصب‌شناختی در آسیب‌شناسی اختلالات یادگیری باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.