تاثیر نوردرمانی و رنگ درمانی در موهبت نارساخوانی


تاثیر نوردرمانی و رنگ درمانی در موهبت نارساخوانی



 

 

هــر ســلول در بــدن انســان می‏توانــد انــرژی را از طریــق نــور خورشــید بــه دســت آورد. بنابرایــن انــرژی رنــگ از طریــق جــذب ســلولي روي احساســات، روح و روان و بــدن انســان تأثیــر می‏گــذارد. رنگ ها نیروهایی هستند که بر احساس راحتی یا ناراحتی، فعالیت یا سکون و ... در انسان و سایر موجودات، تأثیر می گذارند.

 

رنگ ها به موجودات زنده در تقسیم، قطعه بندی، مکان یابی و سازماندهی به قطعات، کمک می کنند.

(الف) علاوه بر این، استفاده از رنگ، جستجوی غذا را برای موجودات،آسان‌تر می‌کند. (ب) به تقویت تجسم، روشنایی و ظاهر سه بعدی کمک می کند (ج) باعث می شود اشیا روشن تر و درخشان تر به نظر برسند. (د) روشنایی، رفلکس های نور، زمان روز، آب و هوا و فصل را تعریف می کند[1].

 

 

خواندن یکی از فرآیندهای ضروری در طول بلوغ یک فرد است. تخمین زده می شود که 5 تا 10 درصد از کودکان در سن مدرسه به نارساخوانی یا اختلال خواندن که مشخصه آن، دشواری در دقت، درک مطلب یا روانی در تشخیص کلمات است، مبتلا هستند.

از آنجایی که نارساخوانی منشأ عصب‌بیولوژیکی دارد، مطالعه ای توسط رلو و بیزا یاتس[2] در سال 2017 برای درک رابطه بین پارامترهای فیزیولوژیکی و تغییرات رنگ در متن و پس‌زمینه در حین خواندن در کودکان نارساخوان انجام شد و مهارت خواندن این کودکان در 13 ترکیب مختلف پس‌زمینه و رنگ‌های هم‌پوشانی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها نشان دادند که پس‌زمینه فیروزه‌ای، روکش فیروزه‌ای و رنگ‌های پس‌زمینه زرد برای خوانندگان نارساخوان مفید هستند، زیرا در زمان استفاده از این رنگ‌ها به کوتاه‌ترین مدت زمان تکالیف خواندن دست یافتند ولی برای متن با پس زمینه و روکش سفید، طولانی ترین زمان خواندن را نشان دادند.

 

 

IDEAL: a Dyslexic-Friendly eBook Reader

 

دانشمندان نشان داده اند که مشکلات ناشی از نارساخوانی را می توان با تغییرات بصری در ارائه متن خواندنی برطرف کرد. بر اساس این مطالعات، پژوهشگران بر روی طراحی متون صفحه کامپیوتر، متمرکز شده اند که در آن به منظور کمک به افراد مبتلا به نارساخوانی، پارامترهایی مانند: پس زمینه، رنگ متن و اندازه فونت کلمات بطور خاصی تنظیم شده اند.

مطالعات زیادی وجود دارند که گزارش داده‌اند که:

  • پوشش‌های رنگی و پس‌زمینه می‌تواند فرآیند خواندن را به‌ویژه در کودکان مبتلا به اختلال خواندن بهبود بخشد.
  • اندازه فونت های بزرگتر به طور قابل توجهی خوانایی را بهبود می بخشد، به ویژه برای افراد مبتلا به نارساخوانی (از 18 تا 24)
  • فاصله کاراکترهای بزرگتر (تا 7 تا 14 درصد) به طور قابل توجهی خوانایی را برای افراد با و بدون نارساخوانی بهبود می بخشد.

IDEAL eBook Reader یک کتابخوان الکترونیکی برای دستگاه های اندرویدی است که توسط Accessible Systems of India توسعه یافته است.

PDF] IDEAL: a dyslexic-friendly ebook reader | Semantic Scholar

در زیر ویژگی های کلی کتاب الکترونیکی IDEAL را توضیح می دهیم

خواننده:

(الف) متن را برای به حداکثر رساندن استفاده از صفحه تنظیم می کند، بدون اینکه از مرز صفحه حتی با اندازه فونت بزرگ فراتر رود (شکل 1a و 1b را ببینید).

(ب) به کاربر اجازه می دهد تا نحوه نمایش کتاب الکترونیکی را سفارشی و ذخیره کند. این شامل سبک و اندازه فونت، رنگ (پس‌زمینه و فونت)، کنتراست روشنایی، اندازه فونت، و فاصله کاراکتر، خط و پاراگراف است.

برای کاربران مبتلا به نارساخوانی گزینه ای به نام DysWebxia وجود دارد که تمام پارامترها را بر اساس دستورالعمل های نارساخوانی تنظیم می کند (شکل 1b را ببینید).

(ج) فهرست محتویات کتاب الکترونیکی را نمایش می‌دهد که امکان پیمایش به مکان‌های خاص در کتاب الکترونیکی را فراهم می‌کند.

(د) از فناوری تبدیل متن به گفتار پشتیبانی می کند که به کاربران امکان می دهد به محتوای کتاب الکترونیکی به عنوان یک کتاب صوتی گوش دهند.

این ابزار با طیف گسترده ای از موتورهای گفتار متنی، سازگار است و از این رو با چندین زبان نیز پشتیبانی می شود. جالب است که بدانید، متنی که با صدای بلند خوانده می‌شود برجسته می‌شود تا پیگیری خواندن آسان‌تر شود.

کاربر می تواند قطعه متنی را برای خواندن انتخاب کند. در صورت تمایل کاربر می توان حتی کلمه به کلمه یا حرف به حرف را خواند (شکل 1c و 1d را ببینید). به این ترتیب فرد مبتلا به نارساخوانی می توانند یاد بگیرند که چگونه کلمات جدید را بخوانند.

(ه) این امکان را به کاربر می دهد که روی یک عبارت نظر بنویسد

 

 

[1] Pinna & Deiana

[2] Luz Rello &  Ricardo Baeza-Yates





8 آذر 1402 علمی فاطمه ذوالفقاریان